Josep Maria Tey: "Necessàriament, el sector haurà de passar per un procés de concentració o de reducció d'actors"

Entrevista a Josep Maria Tey, director general de Catalonia Ceramic publicada a la revista L'informatiu

Tey
 és un apassionat de la muntanya, del mar, i sobretot dels esports a l'aire lliure que són "la meva petita vàlvula de fuita i que m'ajuden a carregar piles". Li agrada viure i gaudir intensament totes les facetes de la seva vida i és un ferm defensor de la recerca de l'excel·lència professional, però unint sempre la bona gestió amb els valors i l'ètica com a únic camí per assolir l'excel·lència.

Enginyer Industrial de formació i PDD per l'IESE, Josep Maria compta amb més de 20 anys d'experiència a la direcció d'empreses del sector de la distribució.

Sempre vinculat al sector de la distribució...
La meva carrera professional, al marge d'algunes experiències laborals a l'estranger els darrers anys de la carrera, la vaig iniciar al sector de la consultoria a PwC Consulting. Va ser una etapa professional magnífica, que em va donar l'oportunitat de treballar a diversos sectors i a diversos països i em va ajudar a desenvolupar-me professionalment. I va ser ja en aquesta època en què, per atzar, em vaig començar a especialitzar en distribució i, des de llavors fins ara, la meva carrera sempre ha estat vinculada a empreses distribuïdores.

Després d'aquesta primera etapa vaig incorporar-me a la direcció d'Idealflor, distribuïdora de plantes, arbres i flors artificials i objectes de decoració. Posteriorment, al grup Mat Holding on vaig estar com a director d'operacions de la divisió Mat Water i com a director general de Regaber, distribuïdora al sector del regadiu i la gestió de l'aigua a l'agricultura.

Finalment, a inicis del 2023 em vaig incorporar com a CEO a CATALONIA CERAMIC; novament una empresa de distribució, encara que en un sector molt diferent dels anteriors.
Com ha estat el seu "aterratge" al sector dels materials de construcció.

Com ha estat el seu "aterratge" al sector dels materials de construcció.

Puc dir que ha estat un aterratge molt plàcid, i sens dubte gràcies al magnífic equip professional que té Catalonia Ceramic. Tot canvi de projecte empresarial implica sempre un període d'adaptació i exigeix un esforç per ambdues parts: el que arriba i el que rep.En el meu cas, he arribat a un nou sector, però de la mà d'una empresa que fa molts anys que està en ell i on tenim professionals amb molts anys d'experiència i en què m'he pogut recolzar i ho continuo fent.

Com a expert en distribució, què és el que més l'ha sorprès del nostre sector?
És evident que totes les empreses de distribució, sigui quin sigui el sector, comparteixen una sèrie de màximes com pot ser el fet de ser empreses frontissa entre clients i fabricants, o la necessitat d'aportar valor més enllà del producte, però també, i a l'alhora, hi ha una sèrie de factors que canvien radicalment entre empreses distribuïdores de diferents sectors; sens dubte el producte és el més evident, encara que al meu entendre hi ha altres factors com l'atomització/concentració de la competència, o la força relativa del distribuïdor davant de proveïdors i clients.

En el cas concret de les empreses distribuïdores de materials de construcció, el que m'ha sorprès més és la tremenda atomització del sector. No fa gaire vaig llegir un article, que crec que va ser precisament a la seva revista L'Informatiu, on es xifrava al voltant de 3.500 el nombre de magatzems distribuïdors de materials de construcció a Espanya. Aquesta dada, lluny de ser només una anècdota, provoca que, al mateix sector, al mateix moment i a la majoria d'ocasions, assolint-se dels mateixos proveïdors i atenent els mateixos clients, ens trobem amb moltes empreses de dimensions de vegades molt dispars i amb virtuts/defectes també molt dispars, competint entre elles.

En alguns casos, a més, aquesta gran dispersió multiplica l'efecte dels "líders locals", però portant-ho a extrems on el líder local pot ser una empresa de dimensió molt petita, i en un àmbit geogràfic de lideratge en molts casos molt reduït.

Com analitza el sector de la distribució de materials de construcció a Espanya en aquests moments?
D'una banda, tenim la gran atomització d'empreses comentada anteriorment, amb empreses relativament petites, amb una certa flexibilitat i amb una clara vocació de servei al client, però moltes vegades amb poc potencial de negociació de compres per volum, amb recursos financers limitats tant per a inversions com per assumir determinats projectes amb clients grans, i amb poca previsió i planificació a mitjà i llarg termini, fins i tot pel que fa a la mateixa continuïtat de l'empresa, relleu generacional, etc.

Alhora, però a l'extrem oposat, tenim la irrupció cada cop amb més força de les grans superfícies, amb un gran potencial de negociació i d'inversió, i amb una oferta de valor molt diferent de les anteriors. I, entre tots dos, tenim empreses que ja compten amb un cert volum important, més àgils i flexibles, i també amb més capacitat d'oferir serveis de valor afegit i més poder de negociació i inversió, però alhora amb estructures de costos més pesades que no permeten l'agressivitat en preus de les grans superfícies.

Al meu entendre, els tres segments d'empreses tenen la seva raó de ser i tenen cabuda al mercat, encara que també crec que en aquest moment hi ha massa empreses a cadascun d'aquests tres segments i, necessàriament, el sector haurà de passar per un procés concentració o reducció d'actors.

Així mateix, és fonamental que les empreses, entenent les virtuts i limitacions de la seva dimensió, tinguin clar el segment de clients al qual poden aportar més valor i centrin la seva estratègia en aquest segment; això ajudarà a millorar la rendibilitat i evitarà certs desajustos que en molts casos es donen en la relació entre fabricant-distribuïdor-client.

"El que més m'ha sorprès és la tremenda atomització del sector"

Què creu que hauria de canviar?
El sector necessita urgentment posar-se al dia en l'ús de la tecnologia i principalment en la integració de dades entre els diferents actors, però sobretot entre fabricants i distribuïdors.

És evident que les empreses constructores necessiten abaixar els costos de construcció que, unit a la gran quantitat de competidors en la distribució, provoca una altíssima pressió als marges de les empreses distribuïdores. Per tant, l'eficiència en costos que sempre és una necessitat imperiosa en la distribució, ho és encara més al nostre sector i, en molt bona mesura, implica reduir el cost de tots aquells processos sense valor afegit. Molts d'aquests processos es poden ubicar a les relacions fabricant-distribuïdor, on l'ús de la tecnologia és fonamental per optimitzar-los. De fet, tenim exemples d'altres sectors de distribució, com la gran distribució alimentària, que ja fa dècades van saber entendre que el punt de la integració entre fabricant i distribuïdor era un punt crucial per poder ser eficients en costos i van saber desenvolupar eines conjuntes que avui són clar exemple de best practice sectorial.

Igualment, hem de tenir en compte la implicació que tenen els fabricants a la prescripció, sobretot els de materials d'acabats d'obra, arribant fins i tot a pactar el preu final de productes directament amb les promotores i constructores, de manera que això suposa de canvi de model que està portant a canviar el sector. Tot apunta que la relació amb els fabricants per part dels distribuïdors ha de ser de més col·laboració i suport, assumint i entenent el valor que cadascú pot aportar i donant per fet que la col·laboració i el treball conjunt és l'única via d'èxit.

Presenti'ns a Catalonia Ceràmic?
Catalonia Ceramic és una distribuïdora de materials de construcció que forma part d'un grup empresarial de propietat familiar on s'integren també una fàbrica de ceràmica, Rosa Gres, i una fàbrica de material d'unió, Fixcer. Això ens confereix un element diferenciador amb els nostres competidors i ens permet entendre perfectament la necessitat de treballar colze a colze amb tots els fabricants que distribuïm.

És, en aquest context, que el principal objectiu de Catalonia Ceramic és aconseguir sempre la màxima satisfacció dels clients, identificant quines són les vostres necessitats i oferint, més enllà dels millors productes, tots aquells serveis que realment aportin valor als clients.

I amb una experiència de 40 anys...
Sí, i ho fem tot recolzant-nos en quatre valors principals: la trajectòria d'aquests gairebé 40 anys, que ens permet conèixer les necessitats del sector i posar a disposició dels clients un equip humà amb el coneixement tècnic necessari per assessorar-los en qualsevol circumstància; la innovació, aportant sempre les darreres novetats i tendències del sector als nostres clients, tant a nivell de productes com de processos; la sostenibilitat, entenent que el món serà sostenible o no serà i que des de la nostra posició hem de recolzar els proveïdors que treballen per la sostenibilitat, reforçar-la amb els nostres processos interns i ajudar els clients en aquest sentit; i l'ètica empresarial, tant en les relacions amb proveïdors i clients com amb els competidors i, per descomptat, amb el nostre equip.

En el context actual del sector, com es posiciona estratègicament Catalonia Cerámica.
La nostra estratègia està directament relacionada amb els quatre valors esmentats anteriorment i, en aquest sentit, l'empresa està estructurada en diferents línies de negoci que comparteixen una base operativa comuna que ens permet maximitzar les sinergies i, alhora, es diferencien entre elles segons el nínxol de mercat al qual es dirigeixen.

D'una banda, tenim la línia comercial d'obres, que se centra al segment de promotores i constructores, amb un equip comercial exclusivament centrat en aquest mercat. També, en paral·lel, tenim la línia de negoci de projectes contract, a través de la nostra marca INNOVA, amb un equip d'interioristes que donen assessorament a despatxos d'arquitectura i interiorisme en els seus projectes de construcció i, finalment, la línia retail, amb cinc showrooms i magatzems oberts tant a particulars com a interioristes, decoradors, reformistes, instal·ladors i professionals del sector, amb un equip de venedors amb àmplia experiència que els poden assessorar fins al nivell de detall que necessitin. A cadascuna de les línies, el perfil del nostre equip de professionals és diferent per adequar-lo a les necessitats concretes de cada tipologia de client.

I tot va començar amb la ceràmica...
Efectivament. Encara que sí que és cert que Catalonia Ceramic va començar al món de la construcció a través de la ceràmica, avui dia subministrem tots els productes que es poden necessitar al llarg de qualsevol construcció o reforma, començant pels materials constructius de base, passant per productes de ferreteria i instal·lació, i arribant al material d'acabat com a ceràmica, fusta, pedra, sanitaris, aixetes, mobiliari, banys, cuines, etc. Com a posicionament de gamma, ens situem a la gamma mitjana i alta, i seleccionem molt acuradament els fabricants que volem distribuir que, ja siguin nacionals o internacionals, sempre han de ser de màxima qualitat.

"Catalonia Ceramic forma part d'un grup empresarial de propietat familiar en què s'integren també Rosa Gres i Fixcer"

A la inauguració el mes d'abril passat del Kitchen Showroom del punt de venda de Sabadell, en el seu discurs va comentar que el Grup Catalonia s'adapta a les noves formes de vida de la societat. A què es referia?
Hem d'entendre que les necessitats de les famílies canvien i nosaltres tenim l'obligació d'ajudar els nostres clients a plasmar aquests canvis a les seves obres. Aquest comentari ho vaig fer en el marc de la presentació del nou Kitchen Showroom que hem obert al nostre centre de Sabadell, ja que segurament les cuines i la concepció que avui en tenim és el que més ha canviat en els darrers anys.

Abans les cuines eren un espai tancat, que es volia tenir molt aïllat de la resta de casa i on no es feia vida més enllà de cuinar. A més, les dimensions dels habitatges permetien tenir un espai separat per a les cuines.

Avui dia els habitatges tendeixen a ser més petits i les cuines tendeixen a integrar-se a l'habitatge, però no només per optimitzar l'espai, sinó també perquè la cuina es converteix en molts casos en punt de reunió i trobada amb la família i els amics. De fet, la tendència, fins i tot a cases de grans dimensions, és tenir la cuina oberta i poder compartir l'espai de manera desenfadada. Si això és així, nosaltres hem de poder oferir als nostres clients cuines que permetin aquests nous usos, però també materials per a la resta d'estades com el menjador i el saló, que s'integrin perfectament amb la cuina en haver-se convertit tot en un únic espai.


Aquest concepte és extrapolable a altres casos?
Sí, això que veiem a les cuines, és extrapolable a altres casos. Abans, a les cases amb jardí es diferenciava molt entre dins i fora, amb paviments diferents, tancaments que compartimentaven, etc. Tanmateix, avui la tendència és unificar els espais i desdibuixar les fronteres entre els uns i els altres.

Igualment, podem veure canvis de necessitats no només als habitatges particulars, sinó també a hotels, tant a les zones comunes com a les habitacions, i en restaurants, oficines, hospitals, en locals comercials, en residències, etc.

La nostra obligació és poder oferir solucions i materials que s'adaptin a aquests canvis d'usos i necessitats i, alhora, assessorar els nostres clients en aquests canvis.

Ens pot avançar alguna acció prevista pròximament del Grup?
Tant a Catalonia Ceramic com a la resta d'empreses del grup, Rosa Gres i Fixcer, estem immersos en múltiples projectes de millora. Pel que fa a Catalonia Ceramic, ben aviat reformarem el showroom de Barcelona i també el nostre espai INNOVA per a projectes contract. També, el 2025 finalitzarem les reformes iniciades al nostre magatzem central de Cerdanyola, on incrementarem la nostra capacitat i millorarem l'operativa.

En un altre ordre de coses, durant el pròxim any llançarem una sèrie de novetats, tant a nivell de productes propis, com d'aliances estratègiques, que encara no puc desvetllar, però que anunciarem ben aviat.



Tornar a notícies

Per qualsevol dubte pot enviar-nos un missatge a
través d'aquest formulari de contacte






Utilitzem cookies pròpies i de tercers per millorar l'experiència de navegació, i oferir continguts i publicitat d'interès. Al continuar amb la navegació entenem que s'accepta la nostra Política de cookies